18 interesanti fakti par riepām

Cik daudz Jūs zināt par riepu ražošanu? Jūs, iespējams, domājat, ka riepas ir vienkārši automašīnas sastāvdaļa, ko regulāri nepieciešams nomainīt. Kaut tā ir patiesība, vairākums cilvēku nezina daudzās un interesantās riepu ražošanas detaļas. Šis raksts veltīts visinteresantāko un aizraujošāko faktu par riepu ražošanu apskatei.

Vai zinājāt, ka…?

  • Sākotnēji mašinas izmantoja “artilērijas ratus”. Šādos ratos riepa bija tiešā nozīmē pienaglota pie rata. Tikai iztēlojieties, cik smagi un sarežģīti būtu mainīt šādas riepas, ja riepu ražotāji ražotu ša’das ro=iepas arī mūsdienās.
  • Modernās riepas ir pilnīgi melnas, un mašīnu vadītāji var “spēlēties” ar riepas malu dizainu, izvēloties zelta un sudraba krāsas apmales. Taču, kad riepas tikai sāka ražot, tās bija baltas. Ražotāji gumijai pievienoja cinka oksīdu, lai to darītu stiprāku un labāku, taču tā efekts bija patiešam dīvains – tas darīja riepas pilnīgi baltas.
  • Pagājušā gadsimta otrajā desmitgadē riepu ražotāji lika inženieriem un tehniķiem atrast veidu, kā pagarināt riepu mūžu. Pētnieki atrada veidu: viņi pievienoja sodrējus, kas savukārt bija petrolejas industrijas blakusporodukts, bet padarīja to par izcilu produktu riepu ražošanā. Tas patiešām paildzināja riepas mūžu un darīja to izturīgāku, taču padarīja riepas melnas.
  • Vai zināt, kurš bija sodrēju biznesa aizsācējs? Binney&Smith, kuriem slavu nesa Crayola Crayons krītiņu ražotne, pārdeva sodrējus Goodrich riepu ražotājam. Turpmāko stāstu, kā riepas kļuva baltas, Jūs jau zināt.
  • Jūs droši vien esat dzirdējuši par Vogue Tyre and Rubber Company, kas riepas ražo jau vairāk kā 100 gadu. Slavenā Vogue Tire – augstas luksusa klases riepa- ir Vogue Tire and Rubber Company produkts. Interesanti, ka orģināli balto sieniņu riepa tika ieviesta teju nejauši. Sodrēji tika iedarināti un iekausēti kopā ar cinku baltajā riepas sānā, kas rezultējās baltās riepas apmales izgudrošanā 1914. gadā.
  • Sākotnēji, baltās apmales tika izmantotas uz riepas abiem sāniem. Tajos laikos mašīnām nebija riepu sargu. Tādējādi cilvēki uz ielas un gājēji varēja redzēt abas riepu puses, kad mašīnas brauca garām.
  • Baltie izceltie burti uz riepām tiek ražoti tādā pašā veidā, vai, teiksim, modē, kā baltās apmales. Papildus solis ražošanas procesā ir apmaļu noklāšana ar melnu krāsu, kas pēcāk tiek nogriezts, atstājot tikai baltos burtus.
  • Goodyear kompānija, kas ir populāra riepu ražotne visā pasaules tirgū, ir eksperimentu cienītāja. Tā, 1961. gadā ražotājs veica eksperimentus ar izgaismotām riepām. Pagājušajā gadsimtā tā nebija populāra tendence, un neviens nespēja iedomāties, ka kas tāds varētu gūt popularitāti. Riepas no iekšpuses tika izgaismotas ar spožām stikla gaismiņām, metot vieglu un maigu gaismu.Kā jau saprotat, šī veida riepas no tā laika nekad nav pametušas riepu tirgu.
  • Daži autovadītāji izmanto run-flat riepas dēļ to nodrošinātās iespējas – nokļūšanas līdz tuvākajam servisa centram pat tad, ja riepā vairs nav gaisa. Šīs riepas gan nav bez saviem trūkumiem, piemēram, biezākām sieniņām, bet neraugoties uz to, BMW joprojām turpina visas savas automašīnas aprīkot tieši ar run-flat riepām.
  • Katru gadu tiek iznīcināts aptuveni 300 miljonu riepu. Ir vairāki veidi, kā izmantot riepas atkārtoti. Dažas riepu pārstar
  • ades kompānijas izkausē gumiju un izmnto to asfaltam, taču citas to sagriež un izmanto jaunu riepu ražošanā. Ja Jūsu īpašumā ir pāris savu laiku nokalpojušu riepu, Jūs varat tās nokrāsot košā krāsā un izmantot kā dārza dekorāciju.
  • Modernās automašīnas netiek pārdotas ar papildus riepām. Automašīnu ražotāji vēlas samazināt auto masu un tādēļ pārdod jaunās mašinas ar riepu atjaunošanas komplektu un saspiestā gaisa konteineru.
  • Visiem patīk Mini Coopers dēļ tā stilīguma un dizaina. Klasiskā automašīna nāk komplektā ar 165 milimetru platu riepu. Jaunais Clubman modelis savukārt nāk ar 225 milimetru platu riepu, kas tiek uzvilta uz 18 collu rata.
  • Neparasto jūdzēs izteikto ātruma ierobežojumiem ir savs izskaidrojums, un Jūs to drīz sapratīsiet. Iemesls tam ir tāds, ka tradicionāli ātruma ierobežojumi tika izteikti kilometros. Taču, kad tos bija nepieciešams pārvērst uz jūdzēm, tie tika izteikti ar citiem skaitļiem, piemēram, 99 jūdzes stundā.
  • Gaisakuģiem arī ir gan riteņi, gan riepas. Tie parasti ir 18 collu izmērā, taču ar izteikti savādākām iezīmēm. Tādēļ, gaisakuģa rats var izturēt par 140,000 mārciņu slodzi 260 jūdžu stundā ātrumā.
  • Michelin ražotājs arī iecienījis eksperimentēšanu un savu produktu uzlabošanu. Kompānija strādā pie “riep-ratu” (no eng:“tweel”) izveides, kas ir viengabala bezgaisa riepa un rats. Jaunajai riepai piemitīs run-flat riepu īpašibas, bet mazinās vajadzību pēc riepu sargu mainīšanas.
  • Reputablu un populāru riepu ražotāju saraksts ir patiešam garš un iekļauj tāduas kompānijas kā Michelin, Goodyear, Nokian, Intercontinental, Pirelli, utt. Pasaulē ir arī daudzi citii riepu ražotāji, tomēr neviena no iepriekšminētajām kompānijām nesaražo tik daudz riepu kā kompānija no Dānijas, Hansa Kristiana Andrsena dzimtās zemes. Jūs būsiet pārsteigi izdzirdot, ka tas ir Lego. Jā, tieši tā pati kompaānija, kas ražo bērniem domātās konstruktorus. Kompānija tika dibināta 1932. gadā, un sāka ražot riepas tās pirmajiem celtniecības klucīšiem 30 gadus vēlāk. 2011. gadā saražoto riepu apjoms sasniedza 318 miljonus. Vai spējat to iztēloties?
  • Riepām ir 2 ātruma indeksi, kas tiek apzīmēti ar Z un Y. Ar Z indeksu nāca klajā pirmo, un tā ātruma indekss bija aptuveni 149+ jūdzes/h. Vēlāk, tehnoloģiju attīstība atļāva ražotājiem pārdomāt alfabēta secīgo kartīšu iespējas un radīt riepas ar lielāku ātruma reitingu. Tā tika nākts klajā ar Y.
  • Lielākā riepa uz visas planētas atrodas Alena parkā (no eng: Allen park), Mičiganas štatā, ASV. Tas ir milzīgs tornis, kas sver aptuveni 12 tonnas un ir 800 pēdu augsts. Sākotnēji tas publikai tika prezentēts kā Ferris Wheel pasaules Izstādē 1965. gadā, bet veļāk tika pārvietots uz Alena parku. To apskatīt ir ko vērts, tādeļ nezaudējiet iespēju, kad esat Mičiganā.

Tagad par riepām un to ražošanu Jūs zināt daudz vairāk. Šie aizraujošie fakti noteikti mainīja Jūsu viedokli par riepām un to izcelsmi. 

Abonējiet mūsu biļetenu

Atbildēt uz: {{replyComment.author}}
Visi lauki ir obligāti
Komentārs tika veiksmīgi iesniegts

Atgriezties uz augšu